Mitt liv, sökandet efter kärleken och musiken

Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

Sådant som kan göra en deprimerad

Av Mr X - 16 juli 2015 13:10

Ibland får man höra mindre roliga saker. Jag har en vän som haft en strulig uppväxt och länge gått arbetslös. Han har ändå gjort det bästa han kan av situationen tycker jag och alltid strävat mot något bättre. Men för några månader sedan blev det trassel med oväntade utgifter och han stod utan pengar till hyran. Det rörde sig om ett par tusenlappar som saknades och han hade frågat runt i släkten om det fanns möjlighet att få låna. Överallt hade han fått nej. Trots att det var en förhållandevis liten summa, trots att han aldrig varit en belastning på något sätt och trots att han har nära släktingar med månadslöner på över 40 000 kr och en väldigt solid ekonomi. Men inte nog med det. Han skulle också klandras och förlöjligas för att han inte hade pengar och hade frågat om att få låna.


Till slut tog han något skamset upp det med mig och undrade om jag möjligen kunde hjälpa till. För mig var det en självklarhet att ställa upp. Det var inget jag ens behövde fundera på trots att jag själv inte har så värst stora tillgångar att röra mig med. Jag sa till honom att du betalar tillbaka när du kan, ingen brådska. Har själv varit fattig och vet hur det känns. Det är inte roligt att ha det så och man behöver inte ytterligare stress eller skam lagd på sig.


Jag blir bara förbannad på att det finns så giriga och kyliga människor. Som skiter helt i sitt eget kött och blod trots att de har alla möjligheter i världen att ställa upp. Snåla människor är bland det värsta jag vet och inga som jag vill ha att göra med. Så länge det finns en balans där man både ger och tar och hjälper varandra så gott man kan på olika sätt, dvs att det inte handlar om att någon försöker utnyttja en, skulle det aldrig falla mig in att inte ställa upp om jag bara har möjlighet.


Som tur är så finns det också många människor som faktiskt bryr sig om sin omgivning och inte bara är intresserade av att se till att ha den senaste mobiltelefonen eller en ny dyr handväska att lägga till samlingen. :-)

 
 
Tuula

Tuula

16 juli 2015 20:40

Men fy! Det där gjorde ont i mitt hjärta att läsa faktiskt. Ens familj ska ju finnas där & stötta i alla väder, inte stjälpa. Vill de att han ska stå på gatan? Det kan bli fruktansvärt kallt när vintern kommer..

Vet hur det är att ha en krass ekonomi att röra sig med, så jag önskar innerligt att den gången jag verkligen ber om hjälp av mina nära att jag får den hjälpen. Visst, jag kan få en hundring då och då av mamma, men det är inte mycket i dagens läge.

Skönt att du finns där för din vän, han kommer visa sin uppskattning gentemot dig känner jag, på än det ena än det andra sättet. En vän som du skulle alla ha!

http://midnightpoison.bloggplatsen.se

Mr X

17 juli 2015 10:24

Precis. De har ju ingen heder eller medmänsklighet, sånt gör man bara inte. Förhoppningsvis har du väl en trevligare och mer mänsklig släkt än vad han har. Han är absolut tacksam och jag vet att han verkligen uppskattar att jag hjälpt till. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr X - 20 augusti 2015 22:01


Fast större delen av min skoltid inte var något att hänga i julgranen precis så händer det ändå att jag saknar den ibland. De stunder som var bra, när man släppte allt annat och bara umgicks med sina polare och hittade på en massa tokigheter. Eller d...

Av Mr X - 20 augusti 2015 01:00

Jag känner att jag allra sista tiden har kommit in i en fas där jag ifrågasätter mitt liv och vad jag vill göra med det. Det är en lustig känsla för det är ju lätt hänt att man tänker att "det här är jag och det här är vad jag vill göra". Man tror at...

Av Mr X - 16 augusti 2015 19:15


I helgen har jag mest tagit det lugnt och inte gjort så mycket egentligen.Var en sväng till stranden igår lördag - blir nog en av de sista gångerna det här året gissar jag för snart sätter väl kylan in. Det var en hel del folk där när det var så varm...

Av Mr X - 14 augusti 2015 21:30

Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om mitt utseende. Visst fixar jag med det ibland - och visst händer det att jag ibland kan tänka att jag skulle hellre skulle ha velat se ut på si eller så sätt gentemot hur jag faktiskt gör. Men det är ingen ...

Av Mr X - 12 augusti 2015 19:00

Eller nej, det är jag ju redan. Skulle göra en grej hos läkaren idag och medan jag väl kan ha en förhållandevis lugn inställning när jag är med andra till läkare eller sjukhus så fullkomligt avskyr jag att vara där själv. Och blir stissig och orolig ...

Presentation


Jag bloggar om mitt liv, om sökandet efter kärleken och allt därimellan! (För att förtydliga, det är inte jag på profilbilden)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad fastnar du först för hos en kille/tjej?
 Ögonen
 Läpparna
 Händerna
 Rösten
 Kroppen (muskler, mage mm)
 Kroppen (bröst, rumpa mm)
 Fastnar inte direkt. Utan mer personligheten/sättet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards