Mitt liv, sökandet efter kärleken och musiken

Alla inlägg den 1 juli 2015

Av Mr X - 1 juli 2015 21:45

Till att börja med får jag slänga in en brasklapp; Jag har inte någon stor erfarenhet av förhållanden. Jag har bara varit i ett par stycken men jag hedrar mig själv med att genom åren ha lärt mig ett och annat både från mina egna erfarenheter samt även andras. Då jag själv inte är i ett förhållande och således inte har möjlighet att praktisera själv tänkte jag passa på att dela med mig av några tips till andra som kanske är i ett och känner att det stundvis är svårt att få det att gå runt. Mycket av det jag skriver gäller förstås såväl kvinnor som män men jag kommer skriva främst utifrån ett manligt perspektiv.


1. Lyssna på henne

 

Så grundläggande som det bara blir och ändå verkar många ha svårt med det. Genom att inte lyssna går du inte enbart miste om information som kanske är viktig utan du visar inte heller någon respekt. Hur tycker du själv det känns om du har något viktigt att säga och den andra personen bara hummar frånvarande medan de stirrar på datorskärmen eller tv'n? Förmodligen inte så roligt. Den man som inte lyssnar på sin kvinna kommer snart att finna att hon pratar mindre och mindre. Tyvärr tror vissa att det är ett bra tecken när det blir "tyst på tjatet och gnatet" och lugn och ro istället. Oj vad ni bedrar er. Hennes tystnad innebär att hon gett upp hoppet om att kunna prata med er eller ändra på saker och det är då man bör bli orolig på allvar.


2. Var spontan


 

 

Rätt sorts spontanitet är jättebra! Det är ju nu en gång så att omväxling förnöjer och de flesta vill inte spendera dag in och dag ut på exakt samma sätt och göra samma saker om och om igen. Lite spontanitet och överraskningar med jämna mellanrum håller igång förhållandet. En bra typ av spontanitet är att t ex boka in en kärlekssemester för er två bara (givetvis har du innan på ett diskret sätt stämt av att hon inte är upptagen med något annat då). Eller varför inte en så enkel sak som att erbjuda en massage när hon är trött efter en lång arbetsdag?


Dålig spontanitet är när du dyker upp utanför dörren med en bukett rosor efter att hon gjort slut, ignorerat dina sms och telefonsamtal i veckotals för att så till sist när du vägrade fatta vinken bad dig dra åt helvete. Undvik.




3. Slit inte ut orden

 

Särskilt de yngre generationerna som vuxit upp med internet och mobiltelefoner verkar älska att slänga sig omkring med massor av "älskar dig sötnos <33333" och liknande gull. Det är förstås väldigt sött och kanske trevligt i början men vilken betydelse har de här orden efter några månader eller år för den delen? Man blir tillvand som med allt annat. "Jag älskar dig" blir till en alldaglig fras, som vilken annan som helst. Vi reflekterar knappt över den längre och kan inte uppskatta den på rätt sätt.


Jag förespråkar inte att man ska vara kylig och bister av sig, nejnej. Man behöver inte gå till överdrift åt andra hållet som norrlänningen som när han fick frågan varför han aldrig sa att han älskade sin kvinna svarade "jag har ju sagt det en gång, jag säger till om det skulle ändras". Vad jag menar är att man kan spara på orden så att de när man säger dem faktiskt väcker det där pirret i den andra personen. Så att hon när du viskar ömt i hennes öra vet att du menar vad du säger. Berätta gärna för henne att du älskar och uppskattar henne men gör det inte vareviga dag.



4. Visa att du finns där

 

 

 

Ibland går allting snett. Det händer tråkiga saker, kanske med familj/vänner, jobbet eller något annat och hon blir ledsen eller orolig. Alla män är inte så bra på att trösta eller hitta de rätta sakerna att säga och det är OK, det viktigaste är att du finns där för henne. Låt henne prata ut och lyssna på henne. Lägg armen omkring henne. Ge henne en kram. Släpp allt annat som inte är akut och ta dig tiden att bara sitta ner med henne och finnas till för henne. Att bli bättre på att finnas där och trösta är också en träningssak. Undviker man hela tiden det kommer man aldrig bli bättre på det.




5. Mys med henne och ta på henne


Så gott som alla människor gillar närhet med rätt person. Sex är skönt och en viktig del av ett förhållande men det är lika viktigt att kunna vara fysisk på andra sätt. Kyssar och kramar är trevligt ibland. Eller att ligga sked och se på en film. Eller att ligga tätt intill och hålla om henne på kvällen och låta henne somna i dina armar.


Som bekant kan det ena också leda till det andra ibland. Kyssar kan leda till smek som leder till att kläder åker av och att sex står på menyn. Eller lite småfräckt och busigt tafsande på hennes rumpa eller bröst kan leda till att hon blir på humör och att det blir åka av.  Generellt sett är förspel oftast viktigare för kvinnor än för män så därför kan det vara en god ide att ägna tid åt det. Men glöm inte att mys kan få vara bara mys också utan att det alltid nödvändigtvis måste leda till mer.




6. Se till att hon kommer

 

 


Vad vore sex utan en skön orgasm på slutet? Det vet tyvärr många kvinnor som kanske har svårt att komma av enbart vaginalt sex. Det är så otroligt grundläggande att det inte borde behöva sägas men jag säger det ändå, sex handlar om att ge och ta. Om den ena partern bara tar och inte ger kommer det ofrånkomligen leda till problem i det långa loppet.


Gör det som behövs för att ta henne dit. Smek henne. Slicka henne. Pulla henne. Om det här känns som tråkiga och jobbiga måsten är du antingen ihop med helt fel person eller så har du helt enkelt en otroligt tråkig och egoistisk inställning till sex. För jag måste då personligen säga att det är få saker som är så upphetsande som att slicka sin älsklings våta lilla fitta medan hon andas tungt och stönar av njutningen.


Sen är det också så att det finns kvinnor som har svårt men inte omöjligt att komma av vaginalt sex. Jag känner till ett par där kvinnan som är över 30 år och hela livet trott att hon inte kunde komma av enbart penetrerande sex upptäckte att det kunde hon visst. Allt som krävdes var att hon hade sex med en man som faktiskt bemödade sig med att prova olika tekniker och tricks för att ta henne dit.


I starkt förenklade termer - en kvinna som får komma ofta är en lycklig kvinna. Se till att ta hand om hennes behov så ökar också chansen att hon tar hand om dina på ett bra sätt och blir mer öppen för att prova nya saker i sängen. Det är också en ganska härlig känsla och något av en ego-boost att uppleva hur en kvinna kommer hårt och länge med ens kuk djupt inom henne.




7. Ställ krav på henne

 

Allting handlar inte om hur hon vill ha det eller hennes njutning utan lika mycket handlar det om din egen. Såväl som det finns kvinnor som har svårt att våga ställa krav eller uttrycka vad de vill ha och behöver finns det också män som har samma svårigheter. Var tydlig med vad du vill. Det är extra viktigt om du märker att din partner har svårt att tolka mer subtila signaler. Acceptera aldrig att bli behandlad på ett dåligt sätt av henne och kräv respekt.


Samtidigt är inte alltid krav eller hårda ord det bästa sättet att hantera vad du upplever som ett problem. Prata ut med henne om saken.  Det ger henne en chans att förklara hur hon ser på det och en chans för dig att förstå hennes synvinkel. Tillsammans kanske ni kan hitta en lösning. Ofta är det så att om man säger saker på ett lugnt och sakligt sätt och förklarar hur mycket de betyder för en kan ens partner hellre tänka sig att göra vissa kompromisser eller kanske ändra på vissa vanor.



Det här är förstås bara ett axplock och det finns andra saker som också är väldigt betydelsefulla i ett förhållande. Men det är min fasta tro att många förhållanden skulle fungera mycket bättre och att många separationer skulle kunna undvikas om människor tänkte mer på dessa punkter. Ibland vet man hur man borde göra och ändå gör man fel. Det är mänskligt. Men genom att försöka vårt bästa kan vi bli bättre människor och bättre partners.


/Dr Kärlek loggar ut

Av Mr X - 1 juli 2015 18:00

Ibland när man har varit i vimlet bland folk är det skönt att vara ensam en stund och bara ta det lugnt. Jag for ut en sväng till IKEA tidigare idag för att inhandla lite nytt och efter någon halvtimme i den strida strömmen av barnvagnar/griniga skrikiga ungar samt allehanda människor som bestämt sig för att just idag skulle de ha ett nytt trädgårdsbord eller en ny soffa var jag smått utmattad.


Därför bestämde jag mig för att ta en tur ut i skogen så snart jag kom hem. Plockade med ett par kalla öl, begav mig långt in i de djupa urskogarna och slog mig sedan slutligen ner vid en liten sjö. Otroligt skönt att bara sitta där i solskenet och njuta av lugnet, det är som balsam för själen och visst behövs det en paus ibland. Jag har ett otroligt komplext förhållande till städer, närmast sagt en slags hatkärlek. Jag gillar att det händer saker där. Jag tycker det kan vara skönt att bara traska ut på gatan och vara omgiven av massvis med människor på väg åt olika håll. Samtidigt tycker jag också att det kan bli hemskt enerverande ibland och saknar lugnet och naturen. Därför kan jag aldrig bestämma mig riktigt hur jag vill bo. Just nu trivs jag ändå rätt bra med att bo utanför staden.


 


För övrigt kan jag meddela att det inte hänt så mycket än på dejtingsidan jag lagt upp en profil på. Har småpratat lite med en person men jag tror inte det kommer bli någon dejt där då hon redan verkar halvt om halvt upptagen. En sak jag tycker är trist med dejtingsidor är att många är så otroligt inbundna när det kommer till vad för slags partner de söker. Han/hon ska se ut si och så, han/hon ska vara på det och det sättet och han/hon ska de ha de och de intressena osv osv. Var är spänningen undrar jag? En rätt stor del av hela grejen är för mig att man aldrig vet vem man kommer falla för.  Det skulle i mitt fall kunna bli en ung och akademisk storstadskvinna likväl som det skulle kunna bli en 40-årig kvinna som bor på landet och jobbar inom vården. Och allt däremellan.


Det klart att alla har vissa krav samt också idéer om vilken typ av person som passar dem bäst. Jag också förstås. Men just ytliga grejer som ålder, längd, kroppsform, etnicitet, yrke osv tycker jag är ett ganska enfaldigt sätt att sålla bort människor på. Man vet aldrig vem man kommer klicka med.

Av Mr X - 1 juli 2015 01:15

...är en stark slagparoll idag. Hänger man på Facebook (eller i mitt fall har vänner som gör det) så finns det grupper att gå med i för att visa att man gillar olika. Det pratas även om det på andra ställen på nätet. Utöver detta anordnas det också demonstrationer och andra jippon i det verkliga livet som är knutna till öppenhet och acceptans inför främst människor från andra länder.


Det är förstås väldigt bra att vara öppen inför att människor är olika och har olika bakgrunder. Alla människor är lika mycket värda oavsett deras etnicitet, sexualitet eller vad det nu rör sig om och ingen ska bli sämre behandlad för att de råkar tillhöra en minoritet istället för normen. Problemet som jag ser det är att den här öppenheten och acceptansen många gånger inte verkar sträcka sig längre än just till relativt ytliga attribut som exempelvis vilken hudfärg en människa har. Att vara svart eller vit utgör en relativt liten del av vilka vi är som personer. Att bli accepterad för att man är svart är förstås en början men borde inte acceptansen sträcka sig längre än så?


När en kvinna eller en man väljer att ha många sexpartners, gillar vi olika då? Uttryck som "lösaktig", "hora", "player", "madrass" mm används fortfarande flitigt av många och det finns i många kretsar ett tydligt förakt mot dessa människor. När en människa är fattig, gillar vi olika då? Jag har varit väldigt fattig en gång i tiden och min erfarenhet var att vanligen blev man dåligt behandlad och hade hela tiden en naggande känsla av att andra såg ner på en vilket de antagligen också gjorde. När en människa lyckas och tar ett kliv i sin karriär eller kanske har råd att köpa sig en ny bil, gillar vi olika då? Jantelagen och avundsjukan lever kvar och frodas i Sverige. När en människa är sjuk, gillar vi olika då? De flesta verkar sky sjuklingar som pesten. När en människa på något sätt sticker ut eller väljer en alternativ livsstil, gillar vi olika då? Ytterst tveksamt.


Jag vill inte på något sätt dra alla över en kam med det här inlägget. Jag är övertygad om att det bland de människor som ställer sig bakom parollen faktiskt finns de som gillar olika på riktigt. Men på samma sätt är jag övertygad om att det också finns många människor som helt enkelt gillar att plocka billiga poäng genom att trycka på "like" eller gå med i någon grupp men som i realiteten inte har en aning om vad öppenhet och acceptans faktiskt innebär. Det krävs ofta inte mer än några korta meningsutbyten med dem för att inse det. Och det gott folk är tragiskt.

Presentation


Jag bloggar om mitt liv, om sökandet efter kärleken och allt därimellan! (För att förtydliga, det är inte jag på profilbilden)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad fastnar du först för hos en kille/tjej?
 Ögonen
 Läpparna
 Händerna
 Rösten
 Kroppen (muskler, mage mm)
 Kroppen (bröst, rumpa mm)
 Fastnar inte direkt. Utan mer personligheten/sättet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards