Mitt liv, sökandet efter kärleken och musiken

Direktlänk till inlägg 25 juli 2015

Yta är inte allt

Av Mr X - 25 juli 2015 18:45

Idag när jag satt och tog igen mig på IKEA efter att ha sprungit runt en god stund hamnade jag i soffan bakom ett par unga tjejer. Svårt att bedöma deras ålder men jag skulle säga kring 19-20 eller så. De pratade om killar och ganska högljutt vilket gjorde det i princip omöjligt att inte höra vad de sa. I vilket fall så var det tydligen någon kille som var intresserad av den ena tjejen och den andra frågade då henne vad hon tyckte om honom.


HAN ÄR JU FUL *asgarv*


Det var vad hon sa och sen ägnade de en lång stund åt att skratta och fnissa åt det hela. Samtidigt dog jag lite inombords. Att fjortonåringar pratar på det sättet kan jag väl hellre förstå men vuxna människor? Jag tycker bara det är tragiskt.


Jag tror att alla bryr sig om utseende åtminstone i någon mån. Och det är helt okej. Man får tycka som man vill och när det kommer till fysisk attraktion styr vi inte över vilka vi blir attraherade av. Men varför ska vi nedvärdera människor vi inte finner attraktiva? Det finns inget gott som kan komma ur det. Jag har aldrig kallat någon för ful, inte ens när jag pratat om dem med tredje part.


Dessutom så tycker jag att det är väldigt enfaldigt och enkelspårigt att döma andra människor i princip enbart utifrån ytan. Vad säger det egentligen om en människa att han eller hon ser bra ut? Att de föddes med ett stereotypiskt fördelaktigt utseende. Eller att de kanske gjort många plastikoperationer. Ska vi nu alls ägna oss åt att döma människor kan jag tycka att det är en bättre ide att döma dem utifrån vad för slags människor de är och vad de har gjort här i livet istället för huruvida de hade turen eller oturen att födas med ett visst utseende.


Som jag nämnt tidigare i bloggen så är utseende av ganska ringa betydelse för mig. Visst spelar det in och jag har vissa typer av utseenden jag gillar mer än andra. Men när det gäller vänner osv är utseende av noll betydelse för mig. Och även vid romanser ska det ganska mycket till för att avskräcka mig om jag gillar kvinnan som person. För hur jag uppfattar en människa, som attraktiv eller oattraktiv ändras till viss del av deras stil och sätt.


Det är helt OK att ha en annan åsikt än vad jag har. Men även om man klassificierar människor som snygga eller fula kan man hålla det för sig själv om man tycker att någon är ful. För jag tvivlar starkt på att de här människorna själva skulle vilja höra andra skratta åt dem och hur fula de är.

 
 
Maria

Maria

25 juli 2015 19:23

Deras beteende tycker jag bottnar i väldig omogenhet. Tyvärr finns det gott om dessa personer.

Jag har själv en del akne och har haft i x antal år. Och det skapar självklart en viss dålig självbild, men i mitt fall var det med hjälp av mitt ex.

Skickade jag en bild där jag inte hade foundation etc, då sa han aldrig vad fin du är osv medans en väl redigerad bild var helt fantastisk.

Nu beror det helt på att han var enomrt självupptagen och fixerad vid sitt eget fina yttre. Kunde spegla sig en hel halvtimme. Det vill säga att han ägnade mer tid framför spegeln än mig själv.

Därför när han dumpat mig ägnade jag minst ett halvår åt att få det perfekta yttre, precis som det skulle hjälpa!? Det blev som ett beroende för mig.

Nu har jag kommit så långt att jag snart är inne på fjärde veckan utan smink och helt ärligt bryr jag mig inte! Duger jag inte med akne så är dörren där.

Vad jag vill ha sagt är att man duger precis som man är

http://overleva-bloggplatsen.se

Mr X

25 juli 2015 22:12

Det gör man definitivt. Sen ja vad ska man säga, det är inte fel att lägga tid på sitt utseende eller försöka se bra ut men det är inte sunt när det går till överdrift.

Jag förstår inte folk som beter sig sådär. De är ju inte ihop med sminket utan med en människa! Älskar man någon så spelar det fan ingen roll om de är sminkade och fixade eller inte, de är ändå fina.

 
Tuula

Tuula

26 juli 2015 10:18

Jag kan säga att jag är en väldigt inaktiv sminkanvändare. Sminkar mig några få gånger om året, men känner att jag inte gillar det där med smink. Visst, man får ett "finare" yttre, men när man skalar dän allt klet och skit man har i ansiktet då? Kommer man få ha kvar den där personen eller flyr han fältet?

Nä, jag tycker att det där naturliga är vackrare än allt annat! Folk får sminka sig och skit, men personligen tycker jag att det vackraste är utan smink..

Sen tycker inte jag att det finns "fula" människor. Hur fan tänker ungdomarna idag när de resonerar så? Om vi nu ska använda termen "ful" så tror jag att det är de tjejerna som är det, för att de är så brutalt elaka. Fulheten kommer inte från ytan utan det kommer från hur man är som person invändigt.

Skärpning till er alla ungdomar!

http://midnightpoison.bloggplatsen.se

Mr X

26 juli 2015 11:48

Det finns onekligen en skönhet i att bara vara som man är. Som du säger, även tjejer som sminkar sig mycket kan inte gärna sminka sig frenetiskt 24/7 eller jämt sova med smink på osv, det kommer en dag då de går utan smink också. Och kan inte killen acceptera henne som hon är så är han inget att ha.

Det är tråkigt att världen har blivit så ytlig av sig. Det går åt helt fel håll. Det gäller både killar och tjejer, väldigt svårt att hitta människor som ser bortom ytan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr X - 20 augusti 2015 22:01


Fast större delen av min skoltid inte var något att hänga i julgranen precis så händer det ändå att jag saknar den ibland. De stunder som var bra, när man släppte allt annat och bara umgicks med sina polare och hittade på en massa tokigheter. Eller d...

Av Mr X - 20 augusti 2015 01:00

Jag känner att jag allra sista tiden har kommit in i en fas där jag ifrågasätter mitt liv och vad jag vill göra med det. Det är en lustig känsla för det är ju lätt hänt att man tänker att "det här är jag och det här är vad jag vill göra". Man tror at...

Av Mr X - 16 augusti 2015 19:15


I helgen har jag mest tagit det lugnt och inte gjort så mycket egentligen.Var en sväng till stranden igår lördag - blir nog en av de sista gångerna det här året gissar jag för snart sätter väl kylan in. Det var en hel del folk där när det var så varm...

Av Mr X - 14 augusti 2015 21:30

Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om mitt utseende. Visst fixar jag med det ibland - och visst händer det att jag ibland kan tänka att jag skulle hellre skulle ha velat se ut på si eller så sätt gentemot hur jag faktiskt gör. Men det är ingen ...

Av Mr X - 12 augusti 2015 19:00

Eller nej, det är jag ju redan. Skulle göra en grej hos läkaren idag och medan jag väl kan ha en förhållandevis lugn inställning när jag är med andra till läkare eller sjukhus så fullkomligt avskyr jag att vara där själv. Och blir stissig och orolig ...

Presentation


Jag bloggar om mitt liv, om sökandet efter kärleken och allt därimellan! (För att förtydliga, det är inte jag på profilbilden)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad fastnar du först för hos en kille/tjej?
 Ögonen
 Läpparna
 Händerna
 Rösten
 Kroppen (muskler, mage mm)
 Kroppen (bröst, rumpa mm)
 Fastnar inte direkt. Utan mer personligheten/sättet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards