Mitt liv, sökandet efter kärleken och musiken

Direktlänk till inlägg 30 juli 2015

Home is where I lay my hat

Av Mr X - 30 juli 2015 11:45

En sommar för åratal sedan omkring den här tidpunkten så vaknade jag långsamt till av skränet från fiskmåsarna. Slog så småningom upp mina ögon och kravlade mig till sist fram till fönstret för att se ut över hamnen och insupa den friska havsluften. Sen slog det mig precis som det gjorde varenda morgon: Jag är närmare trehundramil bort från Sverige och alla vänner & bekanta. Direkt efteråt infann sig en känsla av frihet jag aldrig tidigare upplevt. Friheten att vara den jag är och göra det jag vill. Inga åtaganden eller förpliktelser.


Det var en underbar semester. På dagarna strövade jag omkring inne i stan i butiker eller for på guidade turer ut på landet. Det fanns en helt annan stadsatmosfär än här hemma. Eller så låg jag bara på gräset vid kajen och njöt av solen och människorna omkring mig. Kreativiteten flödade - här fanns folk som var i full fart med att måla ett porträtt av staden mot vattnet eller att tonsätta stämningen med en akustisk gitarr. På kvällarna var jag ute på pubarna och drack gott öl och  pratade med trevliga människor. Jag har alltid tyckt om Sverige men att vara i älsklingsland var en helt annan sak. Det var om inte den bästa så helt klart en av de bästa tiderna i mitt liv.


Men som alla semestrerar så tog även denna slut trots att den företett sig så lång när jag nyss hade anlänt. Det hade ev. funnits möjlighet för mig att stanna kvar och inte återvända för just då var det inget som band mig till Sverige. Ibland undrar jag om jag valde fel. Samtidigt vet jag också hur mycket det som är nytt och spännande kan locka ibland. Det blir en helt annan sak när det blir ens vardag. Man blir van. Man gör sitt allra bästa för att alltid uppskatta det man har men det är helt ofrånkomligt att man aldrig till fullo kan uppskatta det så mycket som när man inte har det. Dock om man varje dag kan ägna en stund åt att känna lycka över det man har så är man ändå rik och vet att sätta värde på sitt liv.


För mig blev det en kompromiss istället. Jag har fortfarande nära till vattnet och kan njuta av den friska havsluften när jag så vill även om jag befinner mig i Sverige så min passion för havet får leva vidare. Men jag saknar mitt favoritland ibland med allt som där finnns och jag saknar också att få vara mig själv utan några förväntningar eller antaganden överhuvudtaget kring vem jag är. Jag tycker inte om att fastna i en roll eller petas in i ett fack. Jag ser inte så på människor själv utan snarare ser jag dem som dynamiska och satta i ständig förändring men det är en sällsynt synvinkel som få delar med mig. Därför lockar ibland tanken på en nystart mig. 


Jag tror att det närmsta året eller möjligen de närmsta åren kommer att få utvisa vad som händer i framtiden. Om det faller sig så att jag när tiden är inne finner starka skäl att stanna kvar här kanske jag gör det och låter älsklingsland förbli en fin illusion som jag ibland kan besöka och njuta av. Men om jag fortfarande är en rullande sten vid den tidpunkten som saknar skäl att dröja mig kvar tror jag att jag det är dags att gå vidare, skrapa på det som finns under ytan och se om även det faller mig i smaken.

 
 
Tuula

Tuula

30 juli 2015 20:11

Känner igen den där speciella känslan, av att bara låta tid och rum helt omsluka en. Jag hade ett sånt ställe också, men efter att min vän flyttade från det stället så var jag aldrig där.. :(

http://midnightpoison.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr X - 20 augusti 2015 22:01


Fast större delen av min skoltid inte var något att hänga i julgranen precis så händer det ändå att jag saknar den ibland. De stunder som var bra, när man släppte allt annat och bara umgicks med sina polare och hittade på en massa tokigheter. Eller d...

Av Mr X - 20 augusti 2015 01:00

Jag känner att jag allra sista tiden har kommit in i en fas där jag ifrågasätter mitt liv och vad jag vill göra med det. Det är en lustig känsla för det är ju lätt hänt att man tänker att "det här är jag och det här är vad jag vill göra". Man tror at...

Av Mr X - 16 augusti 2015 19:15


I helgen har jag mest tagit det lugnt och inte gjort så mycket egentligen.Var en sväng till stranden igår lördag - blir nog en av de sista gångerna det här året gissar jag för snart sätter väl kylan in. Det var en hel del folk där när det var så varm...

Av Mr X - 14 augusti 2015 21:30

Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om mitt utseende. Visst fixar jag med det ibland - och visst händer det att jag ibland kan tänka att jag skulle hellre skulle ha velat se ut på si eller så sätt gentemot hur jag faktiskt gör. Men det är ingen ...

Av Mr X - 12 augusti 2015 19:00

Eller nej, det är jag ju redan. Skulle göra en grej hos läkaren idag och medan jag väl kan ha en förhållandevis lugn inställning när jag är med andra till läkare eller sjukhus så fullkomligt avskyr jag att vara där själv. Och blir stissig och orolig ...

Presentation


Jag bloggar om mitt liv, om sökandet efter kärleken och allt därimellan! (För att förtydliga, det är inte jag på profilbilden)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad fastnar du först för hos en kille/tjej?
 Ögonen
 Läpparna
 Händerna
 Rösten
 Kroppen (muskler, mage mm)
 Kroppen (bröst, rumpa mm)
 Fastnar inte direkt. Utan mer personligheten/sättet
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards